Taru Hockey pelaajapolku
Valmennuksen suunnittelu
TarU Hockey noudattaa ja mukailee valmennuksen suunnittelussa Suomen jääkiekkoliiton ja TPS sateenvarjokannattajaseuran linjauksia. Suomen jääkiekkoliiton linjaukset löytyy täältä https://www.finhockey.fi/index.php/pelaajalle/leij... ja TPS juniorijääkiekon linjaukset löytyy täältä https://www.tps-juniorit.net/seura/25222/pelaajapo...
Jääkiekkoliiton suositukset lajitekniikoiden opettamisjärjestykseen.
Luistelukoulut
Lapsi-Aikuinen luistelut
Toiminnan
tavoitteena on tutustuttaa lapset jäähalliympäristöön ja luisteluun
oman turvallisen aikuisen seurassa. Ohjausjäällä on innostavaa sekä
rohkaisevaa ja jokainen lapsi saa osallistua oman mieltymyksensä mukaan.
Tilaa on myös lapsen ja oman aikuisen kahdenkeskiseen puuhasteluun,
kuten yhdessä leikkimiseen tai mailalla pelaamiseen omalla alueella.
Esimerkkiharjoitus (n.50 min)
- Vapaata luistelua oman aikuisen kanssa
- Leikki oman aikuisen kanssa
- Yhteistoiminta harjoitus muiden lasten kanssa
- Vapaata luistelua, touhuamista ja kiekkoilua
Leijona-luistelukoulu
Luistelukoulun
tavoite on tutustuttaa lapsen jäähalliympäristöön ja opettaa lapset
luistelemaan. Leijona-luistelukoulu opetus sisältää
tasapainoharjoituksia, leikkejä, pelejä ja ratoja. Mielikuvaharjoitteita
käytetään paljon lapsen motivoimiseksi. Opetus luistelukoulussa on
mailatonta, mutta mailalliseen harjoitteluun voi osallistua
jääkiekkoeskarissa joka on samaan aikaan luistelukoulun kanssa.
Luistelukoulun toteutuksessa tehdään yhteistyötä taitoluisteluseuran
kanssa.
Esimerkki harjoitus luistelukoulussa
- Tuoliryhmä
- Luistelua mielikuvaharjoitteiden avulla
- Leikki (aikuiset ja lapset yhdessä)
- Yhteistoimintaleikki
- Luisteluleikki
Leikkiryhmä
- Lämmittelyluistelu / leikki
- Luistelutekniikkaharjoitus
- Pelit ja kisat
- Loppuleikki
Luistelukoulun opetustavoitteet
- Lähtö
- Luisteluasento
- Etuperin luistelu
- Jarrutus
- Vauhtikäännös
- Kaarreluistelu
- Takaperin luistelun kokeilu
Millainen on 4-6 vuotias lapsi
- Tekemiseen ja kuuntelemiseen keskittyminen vaihtelee voimakkaasti.
- Innostuu
helposti. Tekeminen impulsiivista. Fyysisyys tekemisessä korostunutta.
Leikeissä toiminta ja liikunnallisuus korostunutta.
- Ajattelu ja toiminta pitkälti minä-keskeistä. Tarvitsee ryhmässä toimimiseen vielä aikuisen jatkuvaa läsnäoloa ja ohjausta.
- Aikuisen tuki ja kannustus ovat erityisen tärkeitä motivaation ja itsetunnon ylläpitämisessä.
- Samaa sukupuolta olevan aikuisen merkitys alkaa korostua.
- Pettymyksensieto vielä heikkoa. Turhautuminen kokonaisvaltaista. Taantuu herkästi.
- Tarvitsee itsesäätelyyn tueksi aikuisen apua.
- Vertailee herkästi omia taitojaan ja ominaisuuksiaan muihin.
- Kokee herkästi pienuuden- ja riittämättömyyden tunteita suhteessa aikuiseen.
- Muista, että kyseessä on lapsi, ei pienikokoinen liigapelaaja
- Olet valmentaja, mutta lapselle myös ihailtu samastumisen kohde
- Luo riittävä kontakti lapsen vanhempiin. Olet auktoriteetti myös heille.
Lisätietoa
http://www.leijonanpolku.fi/index.php/5-9-vuotiaat
Lasten kiekon innostamisvaihe (5-9 vuotiaat lapset)
Valmennuksen koulutus
Toiminnan painopisteet
- INTOHIMON SYNNYTTÄMINEN PELAAMISEEN
- LIIKUNNALLISEEN ELÄMÄNTAPAAN OHJAAMINEN
- TERVE ITSETUNTO
Ryhmässä pelaamisen painopisteet
- Pelisääntöjen omaksuminen
- Ryhmässä toimiminen
- Kaverin kanssa pelaaminen
- Kiertävät pelipaikat
Henkisten valmiuksien kehittäminen
- Liikunnalliseen elämäntapaan innostaminen
- Terveen itsetunnon kehittyminen - jokaista huomioidaan
- Parhaansa yrittäminen
- Kuunteleminen ja keskittyminen
- Urheilijan itseluottamus - kyvykkyyden tunne
Lajitekniikoiden opetusalueet
Luistelu
- Luistelu
- Eteenpäin luistelu (Lähtö, suoraluistelu ja pysähtyminen)
- Eteenpäin kaarreluistelu
- Taaksepäin luistelu (Lähtö, suoraluistelu ja pysähtyminen)
- Taaksepäin kaarreluistelu
- Käännökset
- Kiekon työntäminen
- Kiekonkuljetus kämmen-rystyllä edessä
- Kiekonkuljetus kämmen rystyllä sivussa
- Kiekon vetäminen takaperin luistelussa
- Kosketus kiekkoon - ranteiden käyttö
- Käsien ja jalkojen rytmi - painonsiirrot
- Liikelaajuus - Ylävartalon kierrot
- Syöttäminen paikaltaan
- Syöttäminen luistelusta
- Syötön vastaanottaminen luistelusta
- Laukominen paikaltaan ja liikkeestä
- Laukominen syötöstä
Kiekonkäsittely
- Kiekon työntäminen
- Kiekonkuljetus kämmen-rystyllä edessä
- Kiekonkuljetus kämmen rystyllä sivussa
- Kiekon vetäminen takaperin luistelussa
- Kosketus kiekkoon - ranteiden käyttö
- Käsien ja jalkojen rytmi - painonsiirrot
- Liikelaajuus - Ylävartalon kierrot
Syöttäminen
- Syöttäminen paikaltaan
- Syöttäminen luistelusta
- Syötön vastaanottaminen luistelusta
Laukominen
- Laukominen paikaltaan ja liikkeestä
- Laukominen syötöstä
Leikit ja pelit
Millaisia leikkejä?
Aloittelijoille on hyvä valita leikkejä, joissa ei tarvitse kilpailla
muita vastaan. Tällaisia leikkejä ovat mm. esineiden keräilyleikit.
Edistyneemmille voidaan aloittaa hippaleikit, joissa ei käytetä mitään
välineitä vaikeuttamassa suoritusta. Tällainen leikki on esim. kuka
pelkää jäämiestä ilman mailaa ja mailan kanssa. Erilaiset pelit antavat
paljon mahdollisuuksia, jotta jokainen lapsi saa omalle osaamisen
tasolleen soveltuvia tehtäviä.
Jääkiekkoleikit
Luisteluleikeillä voidaan luistelutaitoa kehittää monipuolisesti.
Luisteluleikki on hyvä valinta jonkin tietyn tavoitteen esim.
kaarreluistelun kehittämiseksi. Tarkkuusleikeillä voidaan kehittää mm.
syöttö- ja laukaisutaitoja. Tarkkuusleikit vaativat hyvää keskittymistä
tehtävään. Hippaleikeillä voidaan kehittää mm. kiekon kuljetus, syöttö-
ja laukaisutaitoja. Hippaleikit ovat vaativia leikkejä, joissa lapsi
yrittää samanaikaisesti huolehtia oman välineensä hallinasta ja
tarkkailla ympäristöään. Pelitilannerooleissa toimimista voidaan
harjoitella leikkien avulla. Leikkiessä voidaan oppia jääkiekkoon
liittyviä eri käsitteitä ja liittää niihin konkreettista toimintaa.
Millainen on 5-7 vuotias lapsi
- Tekemiseen ja kuuntelemiseen keskittyminen vaihtelee voimakkaasti.
- Innostuu
helposti. Tekeminen impulsiivista. Fyysisyys tekemisessä korostunutta.
Leikeissä toiminta ja liikunnallisuus korostunutta.
- Ajattelu ja toiminta pitkälti minä-keskeistä. Tarvitsee ryhmässä toimimiseen vielä aikuisen jatkuvaa läsnäoloa ja ohjausta.
- Aikuisen tuki ja kannustus ovat erityisen tärkeitä motivaation ja itsetunnon ylläpitämisessä.
- Samaa sukupuolta olevan aikuisen merkitys alkaa korostua.
- Pettymyksensieto vielä heikkoa. Turhautuminen kokonaisvaltaista. Taantuu herkästi.
- Tarvitsee itsesäätelyyn tueksi aikuisen apua.
- Vertailee herkästi omia taitojaan ja ominaisuuksiaan muihin.
- Kokee herkästi pienuuden- ja riittämättömyyden tunteita suhteessa aikuiseen.
- Muista, että kyseessä on lapsi, ei pienikokoinen liigapelaaja
- Olet valmentaja, mutta lapselle myös ihailtu samastumisen kohde
- Luo riittävä kontakti lapsen vanhempiin. Olet auktoriteetti myös heille.
Millainen on 7-9 vuotias lapsi
- Kasvupyrkimys voimakkaana. Haluaa pärjätä itsensä varassa.
- Taitojen oppimisesta ja hallinnasta saatava tyydytys korostuu. Motivoitunut suoriutumaan annetuista tehtävistä.
- Sääntöjen noudattaminen ja oikeudenmukaisuus tärkeätä kaikessa toiminnassa.
- Viihtyy ryhmässä. Samastuminen ikätovereihin tärkeätä.
- Perheen ulkopuolinen aikuinen (esim. opettaja tai valmentaja) on usein samastumisen ja ihailun kohteena
- Tarve saada riittävän rehellistä palautetta osaamisestaan
- Kestää itsensä varassa turhautumista ja pettymyksiä aikaisempaa joustavammin.
- Edelleen kuitenkin lapsi, tarvitsee ajoittain taantumista ja kahdenkeskisyyttä aikuisen kanssa.
- Kypsyystaso vaihtelee ikäluokassa suuresti.
- Harjoitusryhmässä 10–12 lasta
Liikuntamäärät
Jokaisen
lapsen tulisi harrastaa liikuntaa vähintään 2 tuntia päivittäin. Tämä
liikuntamäärä voi koostua monista erilaisista päivittäisistä askareista,
kuten esimerkiksi pyöräilystä tai peleistä ja leikeistä. Huipulle
päästäkseen lapsen ja nuoren tulee harrastaa liikuntaa ja urheilua
vähintään 18 tuntia viikossa.
Harjoittelulla tarkoitetaan joko joukkueen
kanssa tapahtuvaa tai omatoimista lajiin liittyvää harjoittelua.
Liikkumisella tarkoitetaan vapaaehtoista, luonnollista liikuntaa kuten
esimerkiksi pelejä ja leikkejä välitunnilla, pyöräilyä, juoksua, uintia
jne.
Alle 11 -vuotiailla viikoittaisen liikuntamäärän tulee
jakautua liikkumisen ja harjoittelun välillä siten, että ¼ liikunnasta
on harjoittelua ja ¾ liikkumista.
Kiekkokoulut
Kiekkoeskari
Jääkiekkoeskari
toteutetaan luistelukoulun yhteydessä (ns. luistelukoulun mailaryhmä)
Eskarin tavoitteena on tutustuttaa lapset mailalliseen pelaamiseen ja
harjoitteluun. Lajitekniset opetustavoitteet seuraavat seuran TarU
Hockeyn tien linjauksia.
Ryhmien opetukselliset sisällöt on jaettu
- Lajitekniset sisällöt (luistelu-, kiekonkäsittely- ja mailatekniikka)
- Kisat, leikit ja radat (tukevat aina lajiteknisten sisältöjen oppimista)
- Pelin oppimiseen liittyvät sisällöt (tukevat pelin oppimisen lisäksi lajiteknisten sisältöjen oppimista)
- Lajitekniset sisällöt (luistelu-, kiekonkäsittely- ja mailatekniikka)
- Kisat, leikit ja radat (tukevat aina lajiteknisten sisältöjen oppimista)
- Pelin oppimiseen liittyvät sisällöt (tukevat pelin oppimisen lisäksi lajiteknisten sisältöjen oppimista)
Yleiset tavoitteet
- Toimimaan ryhmässä huomioiden toiset jäällä ja sen ulkopuolella
- Oppia jääkiekon yleisiä pelisääntöjä
- Tavoitteena on saada positiivisia ja onnistumisen kokemuksia jääkiekosta, liikunnasta, ryhmässä toimisesta ja harjoittelusta.
Leijona-kiekkokoulu
Kiekkokoulu
on kerhotoimintaa, jossa harjoitellaan jääkiekon perustaitoja.
Mausteena ohjauksessa on myös leikkejä, kisoja, ratoja ja erilaisia
tehtäviä. Pelaamista harjoitellaan jokainen kerta. Leijonakiekkokoulun
sisältö on pilkottu kahdelle - kolmelle tasolle siihen osallistuvan
lapsen oman lähtötason mukaan ja näin on mahdollisuus saada ohjausta
oman tasoisessa ryhmässä. Lajitekniset opetustavoitteet seuraavat seuran
TarU Hockeyn tien linjauksia.
Ryhmien opetukselliset sisällöt on jaettu
- Lajitekniset sisällöt (luistelu-, kiekonkäsittely- ja mailatekniikka)
- Kisat, leikit ja radat (tukevat aina lajiteknisten sisältöjen oppimista)
- Pelin oppimiseen liittyvät sisällöt (tukevat pelin oppimisen lisäksi lajiteknisten sisältöjen oppimista)
Yleiset- ja kasvatukselliset tavoitteet
- Toimimaan ryhmässä huomioiden toiset jäällä ja sen ulkopuolella
- Oppia jääkiekon yleisiä pelisääntöjä
- Tavoitteena on saada positiivisia ja onnistumisen kokemuksia jääkiekosta, liikunnasta, ryhmässä toimisesta ja harjoittelusta.
Kiekkokoulun esimerkkikerta
- Lämmittelyluistelu / alkuleikki
- Lajitaitoharjoittelu pienryhmissä
- Leikki, teemapelit, kisat
- Pelaaminen pienryhmissä
Pelit ja joukkueeseen siirtyminen
Kiekkokoulusta
ja jääkiekkoesikoulusta voi siirtyä missä vaiheessa tahansa G- ja
F-juniorijoukkueeseen. Kauden aikana pelataan joko TarU Hockeyn sisäisiä
turnauksia (hirviliiga), osallistutaan alueen kiekkokoulutoimintaan tai
mahdollisuuksien mukaan alueen kortteliliigatoimintaan.
Kiekkokoulu U8
Toiminta-ajatus
U8-joukkue kerää yhteen kiekkoilusta innostuneet lapset, jotka haluavat jo kuulua
ryhmään ja harjoitella omana joukkueena. Kauden aikana joukkueella on
pelejä TarU Hockeyn sisäisessä hirviliigassa sekä alueen muita seuroja
vastaan. Harjoitukset ovat kaksi kertaa viikossa . Lajitekniset opetustavoitteet
seuraavat seuran TarU Hockeyn tien linjauksia. Kauden aikana pelataan
joko TarU Hockeyn sisäisiä turnauksia (hirviliiga), osallistutaan alueen
kiekkokoulutoimintaan tai mahdollisuuksien mukaan alueen
kortteliliigatoimintaan.
Kasvatustavoitteet
- Toimimaan ryhmässä huomioiden toiset jäällä ja sen ulkopuolella
- Oppia jääkiekon yleisiä pelisääntöjä
- Tavoitteena on saada positiivisia ja onnistumisen kokemuksia jääkiekosta, liikunnasta, ryhmässä toimisesta ja harjoittelusta.
U9&U10
TarU Hockeyn junioripäällikkö vastaa U9&U10-junioreiden harjoittelusta ja joukkueiden toiminnasta.
Jääharjoittelu
- 2-3 kertaa viikossa
- Harjoittelu TarU Hockeyn tien linjauksen mukaista
- Ryhmä eriytetään harjoittelun tehostamiseksi harjoituksissa
- Ikäluokan
vastuuvalmentaja suunnittelee kauden opetussuunnitelman ja hyväksyttää
sen junioripäälliköllä. Opetusteemat toteutetaan n. 3 viikon
opetuskokonaisuuksina
- Ilmainen mahdollisuus osallistua luistelu- ja kiekkokoulun toimintaan
Oheisharjoittelu
- Jokainen viikko sisältää vähintään yhden oheisharjoituksen
- Oheisharjoitussuunnitelma hyväksytään valmennuspäälliköllä kauden alussa
- Jokaisessa
oheisharjoituksessa harjoitellaan yleisliikuntataitoja herkkyyskaudet
huomioiden (koordinaatio, ketteryys, tasapaino, nopeus...) sekä pelataan
Kesäharjoittelu
Kannustetaan
harrastamaan ns. kesälajeja keskustellen lasten ja vanhempien kanssa.
Tavoitteena on, että jokainen lapsi löytää itselleen sopivan oheislajin
kesäkaudella.Mahdollisissa kesäharjoituksissa painopiste
yleistaitoharjoittelussa sekä pelin oppimisessa pelaamalla
Pelaamisen oppiminen U9 juniorit
- 1 vs. 1 pelaaminen
- Pelitilannerooli kiekollinen hyökkääjä
- Pelitilannerooli kiekoton hyökkääjä
- Pelitilannerooli kiekollisen puolustaminen
Pelaamisen oppiminen U10 juniorit
- 2-1 pelaaminen
- 3-3 pelaaminen
- Pelipaikat (hyökkääjä/puolustaja)
- Syöttöpelaaminen hyökätessä (keskusta-laita-alaspäin)
- Pelitilanneroolit (kiekollinen- ja kiekoton hyökkääjä & kiekollisen- ja kiekottoman puolustaminen)
Psyykkiset taidot
- Harjoituskulttuuriin oppiminen ja sitoutuminen
- Itseluottamuksen kasvu onnistumisten kautta
Harjoittelun tukitoimet
- Monipuolinen harrastaminen
- Osallistuminen luistelu- ja kiekkokouluun
- Seuran tehojäätoiminta
Omatoiminen harjoittelu
- Pieniä kotiläksyjä kotiin ja ulkojäälle
- Monipuolinen ja päivittäinen liikunta
Koulu ja opiskelu
Koulun ja harrastuksen sovittamisen harjoittelu perheen arjessa
Maalivahtitie U9&U10
- F-junioreissa valitaan yksi henkilö joka vastaa joukkueen maalivahtiharjoittelusta ja toiminnasta
- F2 junioreissa kierrätetään maalivahdit peleihin ja harjoituksiin
- F2 juniorimaalivahdille opetetaan maalivahdin perusasento, mailan käyttäminen torjunnassa sekä kilpi- ja räpylätorjunnat
- F1 junioreissa maalivahdit kierrätetään syyskaudella halukkaiden kesken
- F1 kevätkaudella valitaan joukkueen vakiomaalivahdit
- F1 vakiomaalivahdit ohjataan seuran maalivahtijäälle tai mv-harjoittelua sisällytetään joukkueharjoituksii
Lisätietoa https://www.taru.fi/jaakiekko/35874/taru-hockey-ma...
Vanhempien rooli
- TarU Hockey arvojen ja toimintatapojen esittelyt vanhempainilloissa
- Terveydestä ja terveellisestä ravinnosta huolehtiminen
- Riittävän unen varmistaminen
- Monipuoliseen harrastamiseen kannustaminen
- Motto: Kuljeta-Kuskaa-Kannusta-Osallistu
Lasten kiekon valmistava vaihe
10-14 vuotiaiden toiminnan painopisteet
- PELIN OPETTAMINEN
- PELAAJAKSI KASVAMINEN
Valmennuksen koulutus
Yksilön kehittäminen ja pelin opettaminen
- Pelitilanne roolien opettaminen
- 2-3 pelaajan yhteistoiminta harjoitteista viisikkoharjoitteisiin
- Pallopelien hyödyntäminen pelin opettamisessa
Joukkueena pelaamisen opettaminen
- Valmius monipuoliseen pelitilanne pelaamiseen
- Kiertävät pelipaikat
Henkisten valmiuksien kehittäminen
Yhteistyövalmiuksien kehittäminen
- Esimerkillisyyteen ja omatoimisuuteen ohjaaminen
- Vastoinkäymisten sietäminen
- Elämänhallinnan opettaminen (koulu,kaverit, harrastukset, perhe)
Millainen 11-14 vuotias nuori
- Kasvupyrkimys voimakkaana. Halu pärjätä itsensä varassa.
- Taitojen oppiminen ja hallinta keskeistä ja tyydyttävää
- Sääntöjen noudattaminen ja oikeudenmukaisuus on tärkeää kaikessa toiminnassa.
- Viihtyy ryhmässä. Samastuminen ikätovereihin on tärkeää.
- Perheen ulkopuolisen aikuisen samastumisen ja ihailun kohteena (valmentaja)
- Tarve saada riittävän kriittistä palautetta osaamisestaan
- Motivoitunut suoriutumaan annetuista tehtävistä.
- Kestää itsensä varassa turhautumista ja pettymyksiä aikaisempaa joustavammin.
- Edelleen kuitenkin lapsi, tarvitsee ajoittain taantumista ja kahdenkeskisyyttä.
- Kypsyystaso vaihtelee ikäluokassa suuresti
Lajitekniikoiden valmennus
Monipuoliset ja tekniset perustaidot luistelun, kiekonkäsittelyn, laukomisen ja syöttämisen osalta
- Luistelu
- Kiekonkäsittely peliasennossa
- Harhauttaminen
- Syöttäminen ja vastaanottaminen
- Laukominen
- Maalinteko
- Aloittaminen
- Kaksinkamppailupelaaminen
Lisätietoa: http://www.leijonanpolku.fi/index.php/10-14-vuotia...
Fyysisten valmiuksien kehittäminen
- Yleistaitoharjoittelu (motoriikka, tasapaino, ketteryys, rytmi, välineen hallinta)
- Ravinnon ja levon merkityksen oppiminen
- Lihaskestävyyden lisääminen (D-juniorit)
Liikuntamääräsuositus
Toimintaympäristö
- Urheiluun kannustava ilmapiiri
- Pihapelien merkityksen ymmärtäminen
- Urheilu elämäntavaksi - ravino, lepo ja harjoitus
- Tasoryhmäajattelu lajitekniikka harjoituksissa
- Monipuoliseen lajiharrastamiseen kannustaminen
- Omatoiminen harjoittelu
- Taitojää toiminta
Muuta
- Osallistuminen TPS:n sateenvarjotoimintaan
- Leijonapentu kartoitustapahtumat
U11&U12
Harjoitusmäärä ja harjoittelu
E-juniorit
harjoittelee kaksi-kolme kertaa viikossa. Tämän lisäksi pelaaja voi
sovitusti osallistua myös muiden joukkueiden harjoituksiin.
Harjoituksien yhteydessä on n. 30 minuutin ohjattu oheisharjoitus.
Joukkueen vastuuvalmentaja tekee harjoittelun kausisuunnitelman, jonka
valmennuspäällikkö hyväksyy.
E-juniorit noudattavat tasaista peluutusta peleissä.
Jääharjoitus lajitaidot
- Monipuolinen peliluistelu
- Kiekonkäsittely osana luistelua
- Pelin opetusteemat
- Pelitilanneroolit
- 1-1, 2-1, 2-2 & 5-5 pelaaminen
- Vakiintuneemmat pelipaikat (pelipaikkoja vielä kierrätetään)
- Puolustus- ja hyökkäysalue pelaaminen
Fyysiset- ja motoriset taidot & oheisharjoittelu
Herkkyyskausi huomioiden:
- Liikkuvuus
- Motoriikka
- Tasapaino
- Ketteryys
- Rytmi
- Välineen hallinta
- Kehonhallinta
Psyykkiset taidot
- Harjoituskulttuurin kehittyminen
- Tavoitteen asettelun oppiminen
- Asenteen ja itseluottamuksen kasvattaminen onnistumisten kautta
Vanhempien rooli
- TarU Hockey arvojen ja toimintatapojen omaksuminen
- Terveydestä ja terveellisestä ravinnosta huolehtiminen
- Riittävän unen varmistaminen
- Monipuoliseen harrastamiseen kannustaminen
- Motto: Kuljeta-Kuskaa-Kannusta-Osallistu
Harjoittelun tukitoimet
- Seuran järjestämä tehojäätoiminta
- Maalivahtijää (kenttäpelaajat sovitusti laukojina)
- Muiden seuran joukkueiden harjoituksiin osallistuminen
Omatoiminen harjoittelu
- Itsenäisiä lajitaitojenoppimis kotiläksyjä
- Monipuolista päivittäistä liikuntaa
Koulu- ja opiskelu
- Koulun-
ja harrastamisen yhteensovittamisen harjoittelu (esim. kokeisiin
lukemisen ennakointi. Ei viimeisenä iltana, jos on harjoitukset)
- Päivärytmin
harjoittelu (koulun jälkeen välipala, läksyt ennen harjoituksia,
päivällinen, omat leikit, iltapala, ajoissa nukkumaan)
U13&U14
Harjoitusmäärä ja harjoittelu
U13-U14 juniorit harjoittelee kolme kertaa viikossa. Tämän lisäksi pelaaja voi
sovitusti osallistua myös muiden joukkueiden harjoituksiin.
Harjoituksien yhteydessä on n. 45 minuutin ohjattu oheisharjoitus joka
voidaan jakaa ennen- ja jään jälkeen pidettäväksi. Joukkueen
vastuuvalmentaja tekee harjoittelun kausisuunnitelman, jonka
valmennuspäällikkö hyväksyy.
Jääharjoituslajitaidot
- Monipuolinen peliluistelu
- Kiekonkäsittely osana luistelua
- Laukaus luistelusta- ja peliasennosta
- Pelin opetusteemat
- Pelitilanneroolit
- 1-1, 2-1, 2-2 & 5-5 pelaaminen
- 3-2 & 5-4 pelaaminen
- Hyökkäys- keski- ja puolustusalueen hyökkäys- ja puolustuspelaaminen
Fyysiset- ja motoriset taidot & oheisharjoittelu
Herkkyyskausi huomioiden:
- Liikenopeus
- Kimmoisuus
- Nopeusvoima
- Lihaskestävyys
- Yleistaitoharjoittelu
- Kehonhallinta
- U14-juniorit voimaharjoittelutekniikat (keppijumppa)
Psyykkiset taidot
- Harjoituskulttuurin vakiintuminen
- Tavoitteen asettelu
- Asenteen ja itseluottamuksen kasvattaminen onnistumisten kautta
- Vastuullisuus omasta toiminnasta
Vanhempien rooli
- Terveydestä ja terveellisestä ravinnosta huolehtiminen
- Riittävän unen varmistaminen
- Monipuoliseen harrastamiseen kannustaminen
- Omatoimisuuden tukeminen
- Motto: Kuljeta-Kuskaa-Kannusta
Tukitoimet
- Seuran järjestämä tehojäätoiminta
- Maalivahtijää (kenttäpelaajat sovitusti laukojina)
- Muiden seuran joukkueiden harjoituksiin osallistuminen
- Muiden urheilulajien harrastaminen
- Pelaajien fyysisen kunnon testaaminen 3-4 kertaa kaudessa
- Kasvaurheilijaksi.fi sivuston elämänrytmi ja muu testistö
Omatoiminen harjoittelu
- Itsenäisiä kotiläksyjä
- Monipuolista päivittäistä liikuntaa
- Kesäharjoitusohjelma
- Palauttava- ja huoltava harjoittelu
Koulu- ja opiskelu
- Koulun-
ja harrastamisen yhteensovittamisen vakiintuminen (esim. kokeisiin
lukemisen ennakointi. Ei viimeisenä iltana, jos on harjoitukset)
- Päivärytmin
vakiintuminen (koulun jälkeen välipala, läksyt ennen harjoituksia,
päivällinen, omat leikit/kaverit, iltapala, ajoissa nukkumaan)
Seurayhteistyö TPS:n sateenvarjon alla
TarU
hockey ja TPS juniorijääkiekko ovat sopineet, että ohjaamme
lahjakkaimmat sekä motivoituneimmat pelaajat TPS:n kilpaurheilun pariin U15-ikäluokassa. Pelaajan tulee mahtua valtakunnallisen tason
joukkueeseen, jotta siirto on perusteltua. Jokainen siirto tapahtuu
seurojen välisellä yhteistyöllä seurojen
valmennuspäälliköiden/junioripäälliköiden aloitteesta. Vaihtoehtoisesti
pelaajalle järjestetään harjoituksia ja/tai pelejä korkeammalle
sarjatasolla sateenvarjoseurojen sisällä.
Urheilijaksi kasvaminen
Mitä urheilullisella elämänrytmillä tarkoitetaan?
Urheilussa kehittyminen edellyttää hyvää kokonaisvaltaista elämänhallintaa. Kokonaisvaltaisen elämänhallinnan perusta on säännöllinen elämänrytmi. Säännöllinen elämänrytmi luo pohjan tasapainoiselle urheilukehittymiselle. Urheilussa kehittymisen kannalta elämänrytmin keskeisimpiä tekijöitä ovat harjoittelun ja liikunnan kokonaisuuden hallinta, koulun ja harjoittelun yhteensovittaminen sekä ravinto ja uni.
Miten parantaa urheilullista elämänrytmiä?
Kasvavan urheilijan tulee pyrkiä noudattamaan mahdollisimman säännöllistä harjoittelu-, uni- ja ravintorytmiä. Arkirytmin suuria muutoksia tulee välttää. Muutoksia tulee luonnollisesti aika ajoin kuitenkin kaikille. Elämänrytmissä tapahtuviin muutoksiin on pyrittävä reagoimaan riittävän rohkeasti ja nopeasti esim. muokkaamalla suunniteltua harjoittelua.
Urheilijan on pyrittävä rytmittämään ajankäyttöään niin, että harjoittelu ja harjoittelusta palautuminen olisi mahdollisimman optimaalista. Kuvio alapuolella. kuvaa ns. vuorokausiympyrää, missä opiskelu, harjoitukset, ruokailut ja uni esiintyvät säännöllisin väliajoin. Ympyrän punaiset paksut palkit kuvaavat tärkeitä pääaterioita (aamiainen, lounas ja päivällinen) ja ohuet palkit välipaloja. Mustat palkit ovat koulun tai harjoituksen aiheuttamia ns. ”stressi-vaiheita”, joista palaudutaan tehokkaimmin noudattamalla säännöllistä elämänrytmiä. Harmaan palkin alku- ja lopetusajat kuvaavat nukkumaanmeno- ja heräämisaikoja.
Kehityksen vaiheet
Kalenteri-ikä ja biologinen ikä
Kalenteri-iän ja biologisen iän välillä voi olla usean vuoden vaihtelu samana vuonna syntyneiden urheilijoiden välillä. Biologisen ja kronologisen iän välillä voi olla eroa neljäkin vuotta. Tähän kun lisätään vielä kalenterin tuomat ero – toinen on syntynyt tammikuussa ja toinen joulukuussa – voi biologiseksi eroksi samana vuonna syntyneillä muodostua jopa viisi vuotta.
Kehityserot haaste valmentajalle
Vaihe-erot kasvussa ja kehityksessä asettavat urheilijat väliaikaisesti eriarvoiseen asemaan ja tämä on valmentajalle haaste. Valmentajalle on haastavaa kyetä suhteuttamaan eri kehitysvaiheissa olevat lapset ja nuoret toisiinsa. Kehityserot tasaantuvat ajan myötä. Tytöillä nopean kehityksen tuomat edut tasaantuvat 15?16-vuotiaana, pojilla vasta 18?19-vuotiaana. Vasta silloin ollaan ”samalla viivalla”. Junnuhuipuista kehittyykin tämän takia harvoin aikuisena huippuja.
Kehittyminen ja lahjakkuus
Hitaammin kehittyvät yksilöt olisi hyvä kyetä pitämään valmennuksen piirissä riittävän pitkään, jotta esimerkiksi lahjakkaat, mutta hiukan hitaammin kasvaneet ja loppuvuodesta syntyneet yksilöt eivät putoa ohimenevien kehityserojen takia lajin parista.
Kehitysvauhdin erot yksilöiden välillä tuottavat eroja myös kehon hallintaan. Kasvunsa kiihkeimmässä vaiheessa olevat urheilijat ovat usein kankeita ja kömpelöitä verrattuna niihin, joilla kasvupyrähdys ei ole vielä alkanut tai se on jo vuoden tai kaksi takana.
Lähde ja lisätietoa Kasvaurheilijaksi.fi - sivusto
Lähde ja lisätietoa terveurheilija.fi -sivusto
Lisätietoa Urheilulliset elämäntavat vanhempainillan opas Urheilulliset elämäntavat vanhempainillan opas
Antidopingohjeet seurassa
TarU Hockey noudattaa SUEK:n (Suomen urheilun eettinen keskus) ohjeita antidoping seurannassaan. Joukkueenhuolto perehtyy kauden aikana kiellettyjen aineiden listaan ja tarvittaessa neuvoo/ohjeistaa pelaajia sekä heidän vanhempiaan. Pikaopas on ladattavissa seuran materiaalipankissa
Suek pikaopas.pdf
Puhtaasti paras verkkokoulutus https://puhtaastiparas.fi/fi/login?returnUrl=/fi
Nuorten kiekon harrastaminen (15-19 vuotiaiden harrastaminen)
TarU
Hockeyn tavoitteena on mahdollistaa mahdollisimman laadukasta
harrastustoimintaa nuorten kiekon harrastamiseen. Toiminnan tulee olla
linjakasta, mutta pitää ymmärtää, että valtaosalle pelaajista jääkiekko
on mukava harrastus hyvien kavereiden kanssa koulun- ja muun vapaa-ajan
ohella. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että toiminta ei voisi olla
henkilökohtaisesti tavoitteellista niille, jotka haluavat urheilussa
mitata omia rajojaan.
Valmennuksen koulutustavoitteet
U17 Nuoret
Harjoitusmäärä
U17 Nuoret harjoittelee kolme kertaa viikossa. Tämän lisäksi pelaaja voi
sovitusti osallistua myös muiden joukkueiden harjoituksiin.
Harjoituksien yhteydessä on n. 30 minuutin ohjattu/omatoiminen
oheisharjoitus ennen jääharjoitusta ja 15 minuutin oheisharjoitus
jääharjoituksen jälkeen.
Harjoittelu
Vastuuvalmentaja
tekee kausisuunnitelman, jonka valmennuspäällikkö hyväksyy. Joukkueen
valmentajat ja valmennuspäällikkö tekevät tiivistä yhteistyötä joukkueen
valmennuksen toteutuksessa.
Harjoitusten suunnittelu
30% lajitaitoharjoittelu
50% pelitaitoharjoittelu
20% peli/erikoistilanneharjoittelu
Valmentajien koulutus
- Jääkiekkopelinä
- Luistelun tehostaminen
- Hyökkäys- ja puolustuspelitaidot
- Nuorten valmentajakoulutus 1&2 (NVK)
- Juniorijääkiekkovalmentajatutkinto
- Maalivahdin lajitaitovalmentaja (MVLT)
- Maalivahdin pelitaitovalmentaja (MVPT)
Pelin opetusteemat
- Pelitilanneroolit
- Kiekollinen hyökkääjä
- Kiekoton hyökkääjä
- Kiekollisen puolustaminen
- Kiekottoman puolustaminen
- Hyökkäys- ja puolustuspelaaminen
- Hyökkääminen hyökkäys-, keski- ja puolustusalueella
- Puolustaminen hyökkäys-, keski- ja puolustusalueella
- Erikoistilannepelaaminen
- Ylivoimapelaaminen
- Alivoimapelaaminen
Oheisharjoittelu
Herkkyyskausi huomioiden
- Liikenopeus
- Kimmoisuus
- Nopeusvoima
- Lihaskestävyys
- Voimaharjoittelutekniikat (keppijumppa kevyellä tangolla)
Psyykkiset taidot
- Harjoituskulttuurin vakiintuminen
- Henkilökohtaisten tavoitteiden asettelu
- Asenteen ja itseluottamuksen vahvistuminen onnistumisten kautta
- Vastuullisuus omasta toiminnasta ja itsenäistyminen
Vanhempien rooli
- Terveydestä huolehtiminen
- Riittävä unensaannin varmistaminen
- Terveellisen ravinnon tarjoaminen
- Monipuolisen harrastamisen kannustaminen
- Motto: Kuljeta-kuskaa-kannusta
Harjoittelun tukitoimet
- Seuran järjestämä tehojäätoiminta
- Maalivahtijää (kenttäpelaajat laukojina)
- Muiden ikäluokkien harjoituksiin osallistuminen
Omatoiminen harjoittelu
- Kesäharjoitusohjelman noudattaminen
- Omatoiminen palauttava- ja huoltava harjoittelu
- Monipuolista liikuntaa yksin ja kavereiden kanssa
Koulu ja opiskelu
Vastuun ottaminen koulun- ja harrastuksen yhdistämisestä
U19
Harjoitusmäärä
Harjoittelee
2-3 kertaa viikossa. Tämän lisäksi pelaaja voi sovitusti osallistua
myös muiden joukkueiden harjoituksiin. Harjoituksien yhteydessä on n. 30
minuutin ohjattu/omatoiminen oheisharjoitus ennen jääharjoitusta ja 15
minuutin oheisharjoitus jääharjoituksen jälkeen.
Harjoittelu
Vastuuvalmentaja
tekee kausisuunnitelman, jonka valmennuspäällikkö hyväksyy. Joukkueen
valmentajat ja valmennuspäällikkö tekevät tiivistä yhteistyötä joukkueen
valmennuksen toteutuksessa.
Harjoitusten suunnittelu
20% lajitaitoharjoittelu
50% pelitaitoharjoittelu
30% peli/erikoistilanne harjoittelu
Valmentajien koulutus
- Jääkiekkopelinä
- Luistelun tehostaminen
- Hyökkäys- ja puolustuspelitaidot
- Nuorten valmentajakoulutus 1&2 (NVK)
- Juniorijääkiekkovalmentajatutkinto
- Maalivahdin lajitaitovalmentaja (MVLT)
- Maalivahdin pelitaitovalmentaja (MVPT)
Pelin opetusteemat
- Pelitilanneroolit
- Hyökkäys- ja puolustuspelaaminen
- Hyökkääminen hyökkäys-, keski- ja puolustusalueella
- Puolustaminen hyökkäys-, keski- ja puolustusalueella
- Erikoistilannepelaaminen
- Ylivoimapelaaminen
- Alivoimapelaaminen
Oheisharjoittelu
- Liikenopeus
- Kimmoisuus
- Nopeusvoima
- Lihaskestävyys
- Voimaharjoittelutekniikat
- Perusvoima
Psyykkiset taidot
- Henkilökohtaisten tavoitteiden asettelu
- Asenteen ja itseluottamuksen vahvistuminen onnistumisten kautta
- Vastuullisuus omasta toiminnasta ja itsenäistyminen
Vanhempien rooli
- Terveydestä huolehtiminen
- Riittävä unensaannin varmistaminen
- Terveellisen ravinnon tarjoaminen
- Monipuolisen harrastamisen kannustaminen
- Motto: Kuljeta-kuskaa-kannusta
Harjoittelun tukitoimet
- Seuran järjestämä tehojäätoiminta
- Maalivahtijää (kenttäpelaajat laukojina)
- Muiden ikäluokkien harjoituksiin osallistuminen
- Omatoiminen harjoittelu/muut lajit
Omatoiminen harjoittelu
- Kesäharjoitusohjelman noudattaminen
- Omatoiminen palauttava- ja huoltava harjoittelu
- Monipuolista liikuntaa yksin ja kavereiden kanssa
Koulu ja opiskelu
Vastuun ottaminen koulun- ja harrastuksen yhdistämisestä